Badania lekarskie:
Na badania lotniczo-lekarskie należy ze sobą zabrać skierowanie wydane przez Szefa Wyszkolenia. W trakcie badań uczeń-pilot (kandydat) musi odbyć wizyty laboratorium oraz w gabinetach następujących lekarzy:, chirurg, psycholog, laryngolog, neurolog, stomatolog, okulista, internista, Wykonać badanie EEG, EKG, badanie słuchu (audiogram) oraz zdjęcia RTG klatki piersiowej i kręgosłupa .Badania można wykonać w Głównym Ośrodku Badań Lotniczo-Lekarskich we Wrocławiu bądź Wojskowym Instytucie Medycyny Lotniczej w Warszawie.
Kurs teoretyczny:
Szkolenie teoretyczne rozpoczyna się przeważnie w okresie wakacyjny (lipec) Obejmuje przedmioty: historia lotnictwa, prawo lotnicze, przepisy wykonywania lotów, aerodynamika i mechanika lotu, meteorologia, nawigacja, higiena lotnicza, budowa i eksploatacja szybowców, przyrządy pokładowe, wyposażenie radiowe, urządzenia startowe, spadochrony i technika skoku ratowniczego.. Kurs teoretyczny kończy się egzaminem, którego zaliczenie jest jednym z warunków rozpoczęcia lotów.
Szkolenia praktyczne:
Odbędzie się w okresie wakacyjnym na szybowcach dwumiejscowych BOCIAN i PUCHACZ. Szkolenie odbywa się za samolotem :program obejmuje ok 40. lotów z instruktorem i 10 lotów samodzielnych,czas szkolenia trwa w zależności dostępu do lotniska (uzgodnienia z lotami wojskowymi)i warunków atmosferycznych
Po zakończeniu szkolenia uczeń-pilot uzyskuje III klasę pilota szybowcowego. Następniemożna kontynuować szkolenie wykonując kolejne zadania i ćwiczenia przewidziane w Programie Szkolenia Szybowcowego. Aby otrzymać licencję pilota szybowcowego, uczeń-pilot musi jeszcze: nauczyć się wykorzystywać wznoszenia termiczne, zaliczyć akrobację podstawową, wykonać przelot szybowcem ponad 50 kilometrów, wznieść się o “własnych siłach” ponad 1000 metrów (tzn uzyskać przewyższenie 1000m) oraz odbyć szybowcem 5 godzinny lot. Następnie zostaje jeszcze egzamin teoretyczny i praktyczny przed Państwową Lotniczą Komisją Egzaminacyjną. Po pozytywnym zaliczeniu tych etapów uczeń-pilot otrzymuje: II klasę wyszkoleniową, Srebrną Odznakę Szybowcową oraz LICENCJĘ PILOTA SZYBOWCOWEGO